Onpahan taas ollu turha päivä.. Sentään saatiin vähän siivottua ja käytiin kaupassa ja varaamassa pyykituvalta aikaa. Illalla ois tarkotus lähteä vähän kaupungille pyörimään. Ja huomenna sitten koulutöitä ihan tosissaan. Mua rupes hirvittämään se markkinoinnin projekti tun tajusin että sehän on tosiaan tehtävä ruotsiks. Pakko pistää pojat oikolukemaan... Eipä se nyt niin kauheen isolta hommalta kyllä vaikuta kun vaan pääsis alkuun, onneks netissä on malliversio.

Jonkunlaista kulttuurishokkia mä taidan kyllä käydä läpi. Mua on viimiset päivät ottanut päähän suunnilleen kaikki ruotsalaiset joiden kanssa oon joutunut asioimaan. Ärsyttää kun lähes teini-ikäset tulee selittämään asioita kun lapselle. Ja jotenkin nää kurssitkin on vähän mitä sattuu. Vaikka ei tietenkään kahden kurssin perusteella voi päätellä kauheesti.

Investointikurssi mua kyllä ihmetyttää. Se on C-tasoa eli toisiksi vaativinta kamaa mitä täältä pitäis löytyä, D-taso on sitten jotain tutkimusharjotustöitä. Me on nyt menty kolmasosa periodia ja vielä ei oo tullu vastaan yhtään kaavaa jota en ois oppinu johtamaan kun se on kerran näytetty luennolla. Väitän että oisin oppinut ne kevyesti jo lukion ekalla, sen tasosta matikkaa ne on.

Mutta ruotsalaiset on kitissy niin paljon, että nyt kaavat saa ilmeisesti tenttiin valmiina kun joku vaan viittii koota ne paperille ja antaa luennoitsijalle (toivottavasti ne ei saa itestään irti sen vertaa ja kaikki reppaa koko kurssin). Ja samat ruotsalaiset oli käyny itkemässä että luennoitsijan pitäis kääntää luennoilla asiat ruotsiks kun niitä on niin vaikee ymmärtää. Siihen ei sentään suostuttu, mutta joku sanalistan tapanen luvattiin tehdä. Herra paratkoon että pitäis ite sanakirjasta kattoa. Mä en vielä suostu uskomaan että ruotsalaiset opiskelijat ois niin typeriä, ne on varmaan vaan tottunut että pääsee helpommalla kun jaksaa vaan valittaa.

Silti mun on vaikea ymmärtää että ilmoittaudutaan englannin kieliselle kurssille ja sit ihmetellään kun ei ymmärretä luennoilla. Jos ei osaa niin ei vaan osaa. Mutta mä en suostu uskomaan että kurssin vaatimustasoa voidaan muuttaa jos ihmiset ei vaan jaksa vaivautua opettelemaan jonkun kaavan johtamista. Varsinkaan kun koko kurssilla ei tehdä mitään muuta! Urpot! Ja ne problemsetitkin osoittautu ryhmätöiks. Miten siinä, että kopioidaan luennoilla näytetyt laskut eri lukuarvoilla voi riittää tekemistä koko ryhmälle?